Conditie opbouwen met de hometrainer

Wil jij graag je cardiovasculaire gezondheid en conditie opbouwen? Een hometrainer is een geweldige optie om dit voor elkaar te krijgen.

Deze geeft je namelijk de mogelijkheid om je training af te stemmen op je huidige fitnessniveau

Fietsen op een hometrainer is een efficiënte en effectieve manier om calorieën en lichaamsvet te verbranden en tegelijkertijd je hart, longen en spieren te versterken.

Vergeleken met veel andere soorten cardioapparatuur belasten hometrainers je gewrichten bovendien minder.

Of je nu een doorgewinterde fietser bent of net aan je fitnessreis begint: in dit artikel lees je waarom en hoe je met een hometrainer je conditie in no time kunt verbeteren

Conditie opbouwen met de hometrainer versus andere cardioapparatuur

Vergeleken met andere vormen van fitnessapparatuur zoals loopbanden, steppers of roeiers, is fietsen op een hometrainer een van de beste en veiligste manieren om je cardiovasculaire uithoudingsvermogen te verbeteren.

En dat zonder risico te lopen op blessures aan je gewrichten.

Dit is waarom trainen op een hometrainer vaak wordt aangeraden voor mensen die aan het revalideren zijn. 

Hoe bouw je conditie op met de hometrainer?

Het verbeteren van je conditionele prestaties hangt af van het kiezen van de juiste en veilige trainingsactiviteit.

Indoor cycling op de hometrainer is een geweldige manier om cardio op te bouwen, terwijl het trappen je hart oppompt en versterkt. 

Maar hoe bouw je nu precies conditie op met een hometrainer? Er zijn een aantal dingen om op te letten.

Kies de juiste hometrainer

Hometrainer trainingsdoel

Er zijn veel soorten hometrainers op de markt en het kan even duren voordat je er een gevonden hebt die aan al je wensen voldoet.

Doe dus uitgebreid onderzoek naar de beste hometrainers en let hierbij vooral op de aspecten die voor jou belangrijk zijn, zoals stevigheid, een licht gewicht en een ruimtebewuste constructie.

Misschien wil je bovendien een goede ligfiets hometrainer met rugleuning? En als je aan het revalideren bent kun je kiezen voor een revalidatie hometrainer.

Er is in elk geval keus genoeg!

Verbeter je conditie met intervaltraining

intervaltraining hometrainer

Een van de beste manieren om je fietsvaardigheid te verbeteren, is door middel van intervaltraining.

Vergeet echter niet om je lichaam aan het fietsen te laten wennen, vooral als het de eerste keer is dat je met een hometrainer aan de slag gaat.

Je lichaam moet logischerwijze acclimatiseren aan dit nieuwe hometrainer trainingsschema.

Fiets de eerste 5 tot 10 minuten in een langzaam tempo om je lichaam op te warmen. Ga dan over op een minuut snel fietsen of gebruik hogere weerstandsniveaus om je lichaam uit te dagen, en herstel vervolgens een minuut. 

Doe dit ongeveer 10 keer achter elkaar en ontspan de laatste 5 minuten om je hartslag geleidelijk te verlagen (cooling down). 

Afvallen met deze routine

Dit type training kan, naast het verbeteren van je conditie, helpen om calorieën en lichaamsvet te verbranden op de hometrainer.

Je slaat hiermee dus twee vliegen in één klap! 

Haal het meeste uit je cardioroutine; verhoog de duur

hometrainer beginner trainingsschema

Nu intervaltraining en intensiteit deel uitmaken van je plan, is het tijd om na te denken over de duur van je training.

Na verloop van tijd kun je de lengte van je intervallen bepalen, om zo je vermogen om intensief cardiowerk met je hometrainer vol te houden te maximaliseren

Vergeet niet om de duur van je fietssessies langzaam op te bouwen. Als je te snel gaat zal je lichaam je dit namelijk niet in dank afnemen.

Je zult merken dat je conditie na een paar maanden trainen al flink is verbeterd! 

Conclusie

Intervaltraining met een hometrainer is een geweldige manier om je conditie op een gezonde manier te verbeteren.

Het belast je spieren en gewrichten namelijk amper en je hebt zelf controle over de intensiteit van je trainingen. 

Belangrijk hierin is om langzaam op te starten, zodat je lichaam kan acclimatiseren aan de oefeningen. Bouw de duur vervolgens (heel) langzaam op.

Na een paar weken trainen begin je het verschil al te merken. Go for it!