De EMS buikspiertrainer: werkt het echt?

Een EMS buikspiertrainer lijkt wel te mooi om waar te zijn. Door een paar elektrodes op je lichaam te kleven creëer je het lichaam van je dromen, zonder jezelf naar de sportschool te begeven.

In dit artikel leggen we je uit hoe EMS werkt, of het effectief resultaten oplevert en voor wie het al dan niet geschikt is.

Wat is een EMS trainer?

Ems staat voor elektro musculaire stimulatie. Dat klinkt erg heftig en futuristisch, maar dat is het eigenlijk niet.

Elektrische spierstimulatoren bestaan al sinds de jaren 50. En de techniek is niet zo onnatuurlijk als het lijkt, je spieren worden namelijk altijd aangestuurd door een elektrisch signaal vanuit de hersenen.

Het enige verschil is dat bij EMS het signaal uit een apparaatje komt: de EMS trainer.

Er zijn verschillende soorten EMS trainers afhankelijk van welke spiergroepen je er mee wil trainen. De standaard EMS trainer of AB stimulator bestaat uit een aantal aparte elektroden of een brede band waarin de elektroden verwerkt zijn.

Deze elektroden zijn verbonden met een afstandsbediening die jou in staat stelt de stimulatie te starten en stoppen. Ook stel je de intensiteit af op jouw niveau of persoonlijke voorkeuren.

Werkt een EMS buikspiertrainer?

De grote vraag is natuurlijk: werkt het? Het antwoord is ja. Door middel van EMS training kan je je spierkracht en spiervolume vergroten. Top!

Maar EMS training geeft geen beter resultaat dan traditionele krachttraining. Waarom zou je dan voor EMS training kiezen?

De voordelen van ems training:

Ems training werkt en vele ervaringen zijn dan ook positief. Het kost je weinig moeite om een training te doen. Het enige wat je hoeft te doen is de elektroden te bevestigen en het toestel te starten.

Je kan het zelfs tijdens je werkuren doen aan je bureau of in je vrije tijd vanop de bank.

Dat je zelf niet hoeft te bewegen is vooral handig als je beperkt bent in je bewegingsvrijheid door een blessure of een fysieke aandoening zoals fibromyalgie.

De nadelen van EMS training:

Wat te mooi lijkt om waar te zijn is het meestal ook. De EMS buikspiertrainer heeft zeker ook enkele nadelen die je in overweging moet nemen.

Hoewel je je individuele spieren sterker maakt, train je helemaal niet functioneel. Tijdens echte bewegingsvormen of sport werken al je spieren samen om je lichaam te beschermen tegen blessures en efficiënt te bewegen.

Met EMS training leer je je lichaam niet de juiste bewegingspatronen aan, maar beperk je je tot het stimuleren van afzonderlijke spieren.

De vraag is daarom welk doel je wil bereiken. Indien je je sportprestatie wil verbeteren of zoveel mogelijk calorieën wil verbranden, dan zul je nog steeds het beste resultaat boeken door zelf in actie te komen.

Beweging en sport is namelijk meer dan het stimuleren van een spier. Het traint je ademhalingsstelsel, hart- en bloedvaten en vraagt ook de nodige coördinatie, techniek en tactiek.

En zelfs al wil je enkel zoveel mogelijk calorieën verbranden, dan doe je dit nog steeds door zoveel mogelijk spieren tegelijk te bewegen en dus zelf in actie te komen.

Tot slot is er ook nog het mentale aspect. Beweging en sport zijn ideaal om te ontspannen en ontstressen. En als je beter wordt in een bepaalde sport geeft dat een boost aan je zelfvertrouwen.

Voor wie is een EMS buikspiertrainer geschikt?

ems_buiktrainer

Ems training heeft dus zowel voor- als nadelen. Voor wie of in welke situatie is de elektrische buikspiertrainer het meest geschikt?

Revalidatie

EMS training kan mensen helpen die beperkt zijn in hun bewegingen door een blessure of een aandoening zoals artrose, rugklachten, fibromyalgie en reuma.

EMS kan deze mensen helpen fit te houden en eventueel een opstapje geven om weer pijnvrij te bewegen.

Verminderd cellulitis

De elektrische impulsen stimuleren de productie van collageen. Dit zorgt voor steviger bindweefsel en minder cellulitis.

Op die manier kan EMS een prima aanvulling zijn op je normale training om niet alleen je spieren, maar ook je huid te onderhouden.

Atleten

Hoewel een EMS buikspiertrainer niet meer resultaten geeft dan traditionele krachttraining en minder functioneel is, moeten we het gebruik ervan in de sport niet uitsluiten.

Een EMS buikspiertrainer kan nog steeds een prima afwisseling zijn met je normale trainingen. En het kan een goed hulpmiddel zijn om bepaalde spiergroepen te stimuleren die net iets minder ontwikkeld zijn.

Voor wie is de EMS buikspiertrainer niet geschikt? 5 contra-indicaties

Hoewel een EMS buikspiertrainer helemaal veilig is, wordt het gebruik ervan in een aantal gevallen toch afgeraden:

  1. Een verhoogd risico op bloedstolsels
  2. Hartritmestoornissen
  3. Elektronische implantaten zoals een pacemaker
  4. Epileptische aandoeningen
  5. Zwangere vrouwen

Een EMS trainer kopen? Klik dan hieronder voor het huidige aanbod:



Meer apparatuur:

Beste trilplaten voor fitness

Plaats een reactie