Loopbanden voor zware mensen (belastbaar van 120-150 kg)

Je wilt afvallen en bent op zoek naar een loopband om lekker binnen te sporten. Dan is het belangrijk om het juiste product te vinden.

Voor iedereen kan dat anders zijn. Een loopband voor zware mensen is soms anders dan die voor lange mensen bijvoorbeeld.

Misschien wil je de stap gaan nemen om (weer) gezonder te leven. Heel goed! Een gezonde levensstijl juichen wij altijd toe, ongeacht waar je vandaan moet komen.

Toch is het juist dan van belang om een product te vinden dat echt bij je past.

In dit artikel zetten wij een aantal loopbanden onder elkaar, met voor- en nadelen uitgelicht.

Hopelijk word jij op die manier geholpen met het maken van de juiste keuze!

Hoe vind ik de juiste loopband voor zware mensen?

Om een loopband voor zware mensen te vinden is het maximale draaggewicht erg belangrijk. Het maximale draaggewicht bepaalt tot hoe zwaar de loopband gebruikt kan worden.

Het is van belang om je aan deze specificaties te houden. Anders is de kans groot dat je sportervaring onprettig verloopt.

Vooral rugklachten komen vaak voor bij slecht uitgevoerde trainingen. Je rug is het belangrijkste deel van je lichaam als het gaat om postuur en kracht.

Wij helpen je in dit artikel bij het vinden van een loopband die bij jou past.

Wij hebben een selectie gemaakt op basis van verschillende maximale draaggewichten. Ook hebben wij onze eigen keuze en die van andere hardlopers uitgelicht.

1. Loopband tot 120 kg – Focus Fitness Jet 5

Focus Fitness Jet 5 review

De Focus Fitness Jet 5 is een mooi instapproduct voor de startende sporter. Deze loopband heeft een scherpe prijs. Ook heeft de Jet 5 verschillende trainingsstanden.

Dankzij de 36 trainingsprogramma’s kun je je training divers houden. Elk programma biedt nieuwe doelen om te behalen. Zo hou jij je trainingen spannend en interessant!

Met de Focus Fitness Jet 5 haal je een makkelijk te gebruiken loopband binnen. Daarnaast is de Jet 5 snel gemonteerd. De loopband is uitklapbaar, je hoeft maar 8 schroeven vast te draaien.

Een aantal specificaties uitgelicht:

  • Hellingshoek tot 12%
  • Hartslagmeting door handsensoren
  • LCD Display met nuttige trainingsinformatie




2. Loopband tot 130 kg – Kettler Alpha Run 200

Kettler Alpha Run 200

De Kettler Alpha Run 200 is een topproduct voor beginners en ervaren lopers. Deze loopband is voorzien van een sterke motor van 2,5 pk. De topsnelheid ligt mede daardoor op 18 km/uur.

Ook kun je de Alpha Run 200 koppelen aan je tablet. Dit is ideaal om interactieve trainingsprogramma’s te openen.

Het is fijn dat je dankzij de tablethouder tijdens je workout een filmpje kan kijken.

Handige trainingsgegevens die de Alpha Run 200 bijhoudt:

  • Hartslag met handmeters
  • Loopafstand en loopsnelheid
  • Calorieverbruik
  • Hellingshoek

In totaal heeft deze loopband 32 programma’s en 12 hellingsniveau’s. Genoeg mogelijkheden om jezelf uit te dagen dus.




3. Loopband tot 150 kg – Focus Fitness Jet 9 iPlus

Focus Fitness Jet 9 iPlus review

De Focus Fitness Jet 9 is een pareltje, helemaal met de iPlus toevoeging. Dit houdt in dat je de loopband kunt koppelen met je telefoon of tablet.

Het maakt niet uit of je een beginner bent of langer sport. De Jet 9 is voor iedereen geschikt. Dankzij de duidelijke lay-out van de display is deze eenvoudig te gebruiken.

Deze loopband heeft een draaggewicht van 150 kilo dankzij de bouw en het totaalgewicht van 89 kilo. Deze loopband is geschikt voor intensief gebruik.

Specificaties van de Jet 9:

  • Hellingshoek tot 15%
  • Maximale snelheid van 20 km/u
  • Hartslagmeter met handsensoren
  • LCD display




4. Loopband tot 115 kg – VirtuFit Run Fit Foldable

virtufit run fit foldable

De VirtuFit Run Fit is een loopband dat door consumenten is uitgeroepen als beste loopband. Het gros van de stemmers is een beginnende loper.

Niet gek dus dat een instapmodel als deze wordt gezien als populairste loopband.

Deze loopband heeft prima specificaties, hieronder een aantal uitgelicht:

  • Meer dan 40 trainingsprogramma’s
  • Inklapbaar en compact
  • Hartslagmeter met handsensoren
  • Vlugge montage

Voor de beginner is de Run Fit Foldable een topproduct. Deze loopband is dan ook niet bedoeld voor zeer intensief gebruikt. 1 uur per dag wordt aangeraden.

Door de maximale snelheid van 14km/u is dit geen product voor fanatieke hardlopers.




5. Luxe loopband voor zware mensen Proform Pro 9000

Proform pro 9000

Naar onze mening is de Proform Pro 9000 op dit moment het beste product. Deze loopband heeft alles wat bovenstaande modellen ook hebben, plus nog meer!

Met wel liefst 50 programma’s en een topsnelheid tot 22 km/u is dit een topmodel. De helling tot 18% maakt de Pro 9000 de beste vriend voor de fanatieke loper.

Ook beginners kunnen deze loopband natuurlijk gebruiken. Zeker als je een product zoekt waar je jouw niveau op kunt ontwikkelen. Het gebruik is erg makkelijk en je kunt je eigen elektronische apparaat koppelen.

Enkele specificaties:

  • Snelheids en afstandsmeter
  • Caloriemeter
  • Hartslagmeter
  • Koppelbaar met iFit fitnessapp.




Loopband voor zware mensen aanschaffen? Hier moet je op letten!

Er zijn verschillende dingen waar je op moet letten bij het kopen van een loopband.

Je gaat de loopband waarschijnlijk thuis neerzetten, dus afmeting en gewicht zijn bijvoorbeeld erg belangrijk. Ook is het handig om te weten hoe uitdagend je de trainingen wilt maken.

De capaciteiten van de loopband

Schaf een loopband aan die past bij hoe jij wilt trainen. Ben je een ‘casual’ sporter, kom je al gauw weg met een eenvoudig model.

Wil je uitgebreid trainen, dan is dat al heel anders. Dan is het bijvoorbeeld belangrijk om op veel niveaus en standen te kunnen trainen.

Let bij het bekijken van de capaciteiten dus vooral op de trainingsprogramma’s en mogelijke standen. De meeste loopbanden kunnen maximaal tussen de 12 en 18 km/u. Daarnaast is de maximale helling vaak 12%

De grootte van het loopvlak

loopband fitness focus jet 5

De grootte van het loopvlak is erg belangrijk. Zorg dat je een loopband hebt waarop je comfortabel kunt lopen.

De meeste loopvlakken zijn tussen de 40 en 80 centimeter. Heb je een wat wijdere manier van lopen, neem dan dus ook een breder loopvlak.

Een prettige sportervaring begint bij een fijne houding. Het is dus geen slecht idee om verschillende modellen te testen. Je wilt niet dat een loopvlak te kort of smal is, anders struikel je misschien.

Uitdagende trainingsprogramma’s

Hoe meer programma’s een loopband heeft, des te uitdagender jij je workout kunt maken. Het hebben van genoeg trainingsprogramma’s is daarom erg belangrijk.

De meeste loopbanden hebben toch wel minimaal 8-10 programma’s. Er zijn zelfs modellen beschikbaar met 35 programma’s.

Je kunt aan de hand van de trainingsprogramma’s jezelf constant tot een hoger level tillen. In combinatie met een verhoging van de helling maak je het jezelf nog lastiger.

Hoe worden je voeten opgevangen op de loopband?

Het goed neerzetten van je voeten op een loopband is erg belangrijk. De klappen worden tijdens het lopen namelijk opgevangen met je rug. Een loopband die ietwat flexibel meebuigt is daarom niet onbelangrijk.

Een loopband tot 150 kilo zal anders meebuigen dan een loopband tot 130 kilo. De loopbanden tot 120 kilo of tot 100 kilo zullen wat buigzamer aanvoelen. Dit omdat deze minder hoeven te tillen en dus makkelijker mogen buigen.

Test de loopband die je wilt kopen altijd eerst uit voordat je definitief kiest. Op die manier kun je alvast testen of de loopband lekker aanvoelt.

Afvallen met behulp van een loopband

afvallen loopband

Je kunt met behulp van een loopband effectief afvallen. In combinatie met een goed dieet kun je je gewicht en conditie verbeteren. En dat met slechts drie keer per week een uurtje trainen.

De meest effectieve afvalmanier is door intervaltraining. Dit houdt in dat je korte stukken extreem intensief loopt, afgewisseld met een rustige pas. Hoe langer je dit doet, hoe beter je er in wordt.

Let wel op dat je intensieve trainingen afwisselt met wat rustigere trainingen. Je wilt je lichaam niet overbelasten. Meestal is voor de gevorderde sporter één of twee dagen rust voldoende.

Je zult merken dat je veel kunt afvallen dankzij een loopband en een goed dieet. Door consistent te lopen en jezelf uit te dagen vliegen de kilo’s er af.

Relevante artikelen:

Wandelbanden

Hometrainers voor zware mensen

Loopbanden met helling

Airrunner (loopband zonder motor)


Veel gestelde vragen

Hieronder een overzicht van veel gestelde vragen. Deze gaan over het gebruik en de aanschaf van een loopband.

Is het erg als ik iets te zwaar ben voor de loopband?

Het maximale draaggewicht wordt natuurlijk niet voor niks benoemd. Als je écht ver boven het draaggewicht (zeg 10kg) zit, zoek dan een ander model.

Een klein beetje zwaarder is oké, zolang je natuurlijk snel onder dat gewicht kan komen.

Uiteraard is het negeren van het draaggewicht op eigen risico. Het kan je sportieve ervaring vervelend maken.

Wij raden dan ook aan om een bewuste keuze te maken.

Kan ik beter buiten lopen of is een loopband beter?

Beide hebben zo hun voordelen en nadelen. Het voordeel van buiten sporten is dat je frisse lucht inademt en wat zon meepakt. Ook is de omgeving bij het buiten sporten natuurlijk gevarieerder.

Binnen sporten is daarentegen een stuk beter voor je rug.

Harde ondergronden zoals asfalt kunnen klachten veroorzaken. Een loopband vangt de klappen wat beter op dan de straat. De egale ondergrond vermindert ook de kans op enkelblessures.

Is hardlopen op een loopband slecht voor mijn gewrichten?

Hardlopen op een loopband is beter voor je gewrichten dan in de buitenlucht lopen. Dit komt door de flexibele ondergrond van de loopband.

Het nadeel is dat je botstructuur minder stevig wordt dan met lopen in de buitenlucht. Het kan dus nooit kwaad om eens per week buiten te lopen. Als het regent kun je altijd nog binnen gaan lopen natuurlijk!