Parallettes kopen: beste opties, aandachtspunten & oefeningen

Parallettes zijn kleine fitnessattributen die de gymnastiek brug nabootsen: het toestel met twee parallelle houten balken.

Parallettes zijn dan ook ideaal als je de stap wil zetten naar meer functionele krachttraining en calisthenics. Krachtoefeningen met de parallettes hebben een aantal grote voordelen:

  1. Je traint je stabiliteit, wat preventief werkt tegen blessures.
  2. Je polsen worden minder belast.
  3. Relatief compact en makkelijk overal mee naartoe te nemen.
  4. Je traint de controle over je gewrichten, wat je prestaties in andere sporten kan verbeteren.
  5. Je traint je hele bovenlichaam en je core.
  6. Het is de ideale tussenstap naar gevorderde gymnastiekoefeningen.

Het trainen met parallettes heeft niet echt nadelen. Maar het is wel belangrijk om te weten dat de focus ligt op het trainen van het bovenlichaam, en vooral duwbewegingen.

Beenoefeningen zijn er niet echt mee uit te voeren, en ook voor rugoefeningen zijn de mogelijkheden beperkt, al kan je er wel bijvoorbeeld rows mee doen.

Verschil tussen parallettes, dip bars en opdruksteunen

Parallettes lijken erg op dip bars en opdruksteunen. Het kenmerkende aan parallettes is dat het twee afzonderlijke steunen zijn. Dit heeft als voordeel dat je de breedte en hoek kan variëren afhankelijk van de oefening.

Hoge parallettes kan je ook prima gebruiken voor dips. Maar andersom kan je vaste dipbars niet zomaar gebruiken voor elke oefening.

Dip bars staan meestal op een vaste breedte en hoek ingesteld. Aan de voorkant is er meestal wel ruimte voor een oefening zoals de L-zit. Maar voor transities is de vrije bewegingsruimte meestal beperkt.

Opdruksteunen zijn eigenlijk kleine handvatjes die bijna uitsluitend gebruikt worden voor push-ups. Opdruksteunen hebben niet per se ronde bars, soms zijn de grepen iets vlakker.

Ze zorgen voor minder belasting van de polsen, maar zijn zo klein en laag dat ze verder weinig mogelijkheden bieden.

Parallettes kopen? Let op deze punten

Je vindt honderden verschillende parallettes op het internet, maar als je niet weet waar je moet op letten eindig je met je handen in je haar.

Bekijk daarom deze aandachtspunten en beslis welke parallettes voor jouw het meest geschikt zijn.

Hoogte

Indien je parallettes wil kopen is de hoogte het meest belangrijke aspect. De standaard parallettes zijn ongeveer even hoog als je heupen, maar er zijn ook lagere parallettes die slechts een twintig tot dertigtal centimeters boven de grond uitkomen.

Wat is het verschil?

Lage parallettes:

  1. Ideaal voor de bescherming van de polsen bij push-ups
  2. Meest geschikt om de handstand te oefenen.
  3. Voelen veiliger aan voor beginners.
  4. Makkelijker transporteerbaar.
  5. Weinig ruimte voor oefeningen zoals de L-zit.
  6. Je kan er geen volledige dips mee doen.

Hoge parallettes:

  1. Geven meer beenruimte bij beginners, voor bijvoorbeeld de L-zit.
  2. Makkelijker om een transitie te maken met je benen van achter naar voor.
  3. Je kan er meer oefeningen mee doen: dips, handensteun en rows.
  4. Moeilijker voor regressie oefeningen van de handstand.
  5. Zijn groter en wegen meer.

Materiaal

Parallettes kunnen zowel uit hout, metaal als pvc gemaakt zijn. Elk materiaal heeft zijn voor- en nadelen.

  • Houten parallettes: Een houten grip voelt het prettigst aan en geeft je de beste grip. Hout weegt ook weinig, maar kan minder goed tegen vocht en regen. Een framework van hout is niet altijd super sterk.
  • Metaal: Metaal is wel enorm sterk en betrouwbaar, maar het is zwaar. Een metalen grip voelt iets minder fijn dan hout.
  • PVC: Kunststoffen zoals PVC zijn zijn erg licht en goedkoop. Een pvc grip voelt echter niet zo fijn als hout, en een frame uit PVC is niet zo sterk als metaal.

Verplaatsbaarheid

Als het mooi weer is, is het erg fijn om buiten in het park te trainen, maar dan moet het wel praktisch zijn om je parallettes te verplaatsen.

Let daarom ook op het gewicht, de grootte en of je ze makkelijk uit elkaar kan halen en weer opbouwen.

Grootte van de dwarsbalken

De grootte en dikte van de dwarsbalken kan je afstemmen op jouw eigen lichaam, of je kiest een standaardformaat. Indien de grootte van de grip aangepast is aan jouw handen voelt dat het beste.

Maar indien je overal wil kunnen trainen en eventueel wil overstappen naar de officiële gymnastiek brug, is het handig dat je een gripmaat kiest die hier het meest op lijkt.

De beste parallettes voor jouw work-out

Afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeuren, trainingsstijl en budget kan je besluiten welke parallettes jij verkiest. Wij selecteerden alvast deze 3 toppers:

1. Calisthenics dip bar

calisthenics_dip_bars
  • IJzersterk frame
  • Rubberen handvaten geven een goede grip
  • In de hoogte verstelbaar
  • Draaibare noppen voor elke ondergrond

2. Houten parallettes: streetgains

houten_parallettes
  • Stalen frame, met anti-slip voetsteunen
  • Houten dwarsbalken voor een aangename grip
  • Wegen slechts 7,5 kg
  • Niet verstelbaar

3. Strongman parallettes: laag

strongman_parallettes
  • Lage parallettes (31 cm)
  • Sterk stalen frame
  • Dwarsbalken van natuurlijk hardhout

Kan je parallettes zelf maken?

Indien je een beetje handig bent kan je je eigen parallettes maken. Voor de constructie hoef je geen ingenieur te zijn, maar het frame moet natuurlijk wel stevig en betrouwbaar genoeg zijn.

Voor je eigen constructie zijn er 3 grote opties:

  • PVC: Met pvc-buizen en standaard verbindingsstukken die je vindt in de doe-het-zelfzaak zet je in een mum van tijd je eigen parallettes in elkaar. Het enige wat je hoeft te doen is de buizen op de juiste lengte afzagen, de correcte verbindingsstukken vinden en ze vastzetten met lijm.
  • Hout: Voor de basis kan je een houten grondplaat of balk gebruiken. Vervolgens timmer je er wat houten palen op, een dwarsbalk en klaar! Let er wel op dat je de juiste schroeven gebruikt zodat het geheel sterk genoeg is.
  • Metaal: Indien je metaal wenst te gebruiken heb je al wat meer kennis, ervaring en het juiste materiaal nodig. Maar de voldoening achteraf is des te groter.

Welke oefeningen kun je ermee doen?

Parallettes bieden je enorm veel mogelijkheden voor calisthenics oefeningen. Voor beginners zijn de volgende 3 oefeningen erg leuk om mee te starten:

Push-ups:

  1. Voor een ideale handpositie laat je je duim rusten op de bovenkant en in het verlangde van de bar, en daarna sluit je hem eromheen.
  2. Voor brede push-ups zet je de parallettes verder uit elkaar, in een hoek. Hiermee train je vooral je borstspieren.
  3. Voor smalle push-ups zet je ze dichter en parallel bij elkaar op schouderbreedte. Hiermee train je vooral je triceps.

Handstand:

  1. Lage parallettes zijn hiervoor ideaal.
  2. Ongeacht je niveau kan je oefeningen doen om je handstand te oefenen.
    • Train eerst je schouderflexibiliteit met stretchoefeningen.
    • Start met een oefenvorm in handensteun met je voeten op de grond en train de vormspanning in je schouders of druk je op.
  3. Gevorderde atleten kunnen de handstand doen op hoge parallettes en zich eventueel uitdagen met een handstand push-up.

Dips:

  1. Dips met voetensteun zijn ideaal op lage parallettes.
  2. Vrij dips zijn enkel uit te voeren op hoge parallettes.
  3. Negatieve dips zijn ideaal om je kracht op te bouwen. Hierbij laat je je langzaam door je armen zakken en gebruik je je benen om je weer op te drukken.
  4. Bouw je range of motion rustig op om je schouder niet onnodig te belasten.

Nog enkele work-out tips

  1. Start elke training met een opwarming en mobiliteitsoefeningen.
  2. Focus op kwaliteit en niet op kwantiteit.
  3. Circuittraining is ideaal om meer rust te creëren tussen de oefeningen en de kwaliteit hoog te houden.
  4. Indien je meerdere herhalingen wil uitvoeren, kies dan een level dat je relatief makkelijk aankan.

Plaats een reactie